آموزش استاتا

آموزش استاتا (STATA)

به نظر نمی‌رسد که نیازی به معرفی نرم افزار استاتا وجود داشته باشد. این نرم افزار کارآمد در علوم مختلفی چون آمار، اقتصاد، مدیریت، جامعه شناسی، شیمی، پزشکی، علوم زیستی و … کاربردهای فراوانی دارد. دانشجویان تحصیلات تکمیلی اقتصاد اگر از این نرم افزار استفاده نکرده باشند، حداقل یکبار اسم آن به گوششان خورده است. در این پست قصد داریم تا ویدئوهای آموزشی جامعی را از نرم افزار استاتا برایتان قرار دهیم. سعی کرده ایم ترتیب ویدئوها به گونه ای باشد که حتی آنهایی که با این نرم افزار آشنایی ندارند نیز بتوانند استاتا را یادبگیرند و به مرور بر این نرم افزار مسلط شوند. اگر نرم افزار استاتا را در اختیار ندارید، می توانید از پست دیگری که در بخش نرم افزار قرار داده ایم (برای دانلود نرم افزار استاتا کلیک نمایید)، این نرم افزار را دانلود نمایید. آخرین نسخه این نرم افزار نسخه 14 است، که از لینکی که در اختیارتان گذاشتم می توانید دانلود کنید.

آموزش استاتا

ویدئوهای آموزشی که در زیر قرار داده شده اند در چندین بخش اصلی طبقه‌بندی شده‌اند، اولین بخش، قسمت آموزش مدیریت داده‌ها در نرم افزار استاتا است. اصولا برای کار با هر نرم افزار آماری شما نیاز به یک سری داده دارید که بتوانید محاسبات مورد نظرتان را روی آن اعمال نمایید. از این رو طبیعی است که بخش اول آموزش‌های ما به مدیریت داده ها اختصاص یابد. این روزها نرم افزار استاتا به یکی از اصلی ترین نرم افزار های آماری مورد استفاده در مراکز مهم جهان مانند دانشگاه ها، بانک های مرکزی، مراکز پژوهشی و تحلیل آماری و … تبدیل شده است. از این رو اکثر مراکزی که اقدام به انتشار آمار و داده می کنند، آمارهای خود را در کنار فرمت های دیگر (مانند اکسل، متنی و …) در قالب فرمت استاتا نیز ارائه می کنند. البته ممکن است همه مراکز آماری فعلا نرم افزار استاتا را پوشش ندهند و به همین خاطر داده های شما ممکن است در قالب نرم افزار مشهور اکسل باشد. اولین ویدئو از سری ویدئوهای آموزشی استاتا را با نحوه واردکردن داده ها از اکسل به استاتا آغاز کرده ایم. همانطور که پیشتر نیز گفتم اولین مرحله کار با نرم افزارهای آماری ورود اطلاعات است.


1-مدیریت داده‌ها (Data Management) در استاتا

کپی-پیست کردن داده‌ها از اکسل به استاتا

واردکردن داده‌ها از اکسل از طریق Import

تبدیل داده‌ها از یک فرمت دیگر به فرمت استاتا توسط Stat/Transfer

استفاده از Expression Builder

وارد کردن داده‌ها از فایل متنی یا csv که در آن اعداد با فاصله، کاما و ... از هم جدا شده‌اند

ذخیره نتایج تخمین در اکسل


2-رسم نمودار در استاتا

رسم نمودار میله‌ای در استاتا

رسم نمودار جعبه‌ای در استاتا

رسم نمودار پراکنش در استاتا

رسم نمودار هیستوگرام در استاتا

رسم نمودار دایره‌ای در استاتا

رسم نمودار کانتوری در استاتا


3-آزمون فرضیه در استاتا

آزمون فرضیه (t تک نمونه ای)

آزمون t زوجی (دو نمونه وابسته)

آزمون t مستقل (دو نمونه مستقل)


4-آمار توصیفی در استاتا

آمار توصیفی در استاتا

آزمون کای-دو (خی-دو) پیرسون و آزمون دقیق فیشر


[box type=”info” radius=”10″]

کانال اقتصادی‌ها (مرجع تخصصی اقتصاد) در آپارات

[/box]

3 دیدگاه‌ها

  1. سلام. ممنون از زحماتتون.
    امکان داره لینک دانلود فیلم آموزشی نرم افزار را بگذارید

    • سلام. با تشکر از حسن توجه شما. برای دانلود ویدئوها می توانید به کانال ما در آپارات مراجعه کنید. لینک کانال ما در آپارات در انتهای مطلب آورده شده است. موفق باشید

  2. سلام خدمت شما:
    سپاس فراوان از زحمات تان ،که موارد خیلی ها مفید وارزنده را به اشتراک میگذارید که دیگران مستفید گردند خداوند اجرش را نصب تان گرداند.

    چیطوری میشود ویدیو های را دانلود نماییم؟ اگر معرفی نمایید ممنون میشم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید