به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکونومیست، اختلال ممکن است شعار هیئتهای مدیره شرکتهای بزرگ باشد اما برجستهترین ویژگی کسبوکار امروز، از بین رفتن نظم ایجاد شده نیست. بلکه استقرار گروهی از شرکتهای فوقستاره در قلب اقتصاد جهانی است. برخی از آنها همانند جنرال الکتریک، شرکتهای قدیمی هستند که خود را بازسازی کردهاند. برخی دیگر مانند سامسونگ، قهرمانان بازارهای نوظهور هستند که فرصتها فراهمشده توسط جهانیشدن را تصاحب کردند. در راس این نخبگان، جادوگران های-تک قرار دارند، فیسبوک، اپل، گوگل و بقیه امپراطوریهایی برآمده از بیتها و بایتها هستند.
همانطور که گزارش ویژه این هفته اکونومیست به وضوح بررسی کرده است، شرکتهای فوقستاره یا سوپراستارها از بسیاری جهات قابل ستایش هستند. آنها لحظه به لحظه محصولاتی چون تلفنهای هوشمندتر و تلویزیونهای با وضوح بیشتر را تولید میکنند که زندگی مصرفکنندگان را بهبود میبخشد. آنها به مردم آمریکا و اروپا خدماتی رایگان نظیر موتورهای جستجو و نقشههای جهتیابی، با ارزشی معادل 280 میلیارد دلار در سال ارائه میکنند. اما آنها دو اشکال بزرگ دارند. این شرکتها رقابت را از بین برده و با استفاده از هنرهای تیرهتر مدیریت به پیش میروند. حل هیچکدام از این دو مشکل آسان نیست. اما شکست در این راه منجر به واکنش شدیدی میشود که برای همه بد خواهد بود.
بنابراین، در کنار جشن و شادمانی از دستاوردهای حیرتآور شرکتهای سوپراستار امروزی، باید مراقب آنها نیز بود. دنیا نیاز به رقابت سالک دارد تا غولهای امروز را سرپا نگهداشته و به شرکتهای در سایه شانس رشد بدهد.