توسعه یعنی آزادی

آمارتیاسن Amartya Kumar Sen نویسنده این کتاب برنده هندی جایزه نوبل اقتصاد است که در سوم نوامبر سال 1933 چشم به جهان گشود. وی استاد فلسفه و  اقتصاد در دانشگاه   هاروارد  است  و  به سبب  مشارکتهایش درنظریه های توسعه انسانی و اقتصاد رفاه شناخته شده است. یکی از مهمترین آثار وی کتاب « توسعه به مثابه آزادی » می باشد.«آمارتیا کومار سن» از جمله اقتصاددانانی به حساب می‌آید که به داشتن نگاه انسانی به علم اقتصاد مشهور شده است. تئوری‌ها و نظریه‌های اقتصادی که در بسیاری از موارد بر پایه محاسبات و قوانین خشک و مکانیکی به تحلیل شرایط جامعه و پیش‌بینی رویدادهای اقتصادی می‌پرداختند، این بار با ظهور دیدگاه‌های متفکری از شرق، پیوندی دوباره با انسان و واقعیت‌های رفتاری وی برقرار می‌کنند. متفکری که تلاش می‌کند تا نگاهی انسانی به علمی داشته باشد که مبنای شکل‌گیری آن رفتار و انتخاب‌های انسان است. این اقتصاددان هندی با مشارکت درنظریه‌های توسعه انسانی و اقتصاد رفاه نیز کوشش‌هایی که در تبیین هرچه روشن‌تر مباحث فقر، نابرابری و قحطی انجام داد، جایزه نوبل اقتصادی سال 1998 را از آن خود کرد.

3c3dc05f159ab20d365f3bb838f36029_xl

کتاب توسعه به مثابه آزادی گسترش آزادی واقعی را هم ارز فرآیند توسعه می داند. این فرآیند با دیدگاههایی که توسعه را برابر با رشد تولید ناخالص ملی، افزایش درآمد افراد، پیشرفت تکنولوژیک یا نوسازی اجتماعی می دانند متفاوت است. البته هریک از آنها ابزارهای مهمی برای توسعه آزادی های فردی است اما آزادی به عوامل دیگری از جمله تمهیدات امور اقتصادی و اجتماعی، حقوق سیاسی و مدنی و… نیز بستگی دارد. از این دیدگاه توجه بیشتر بر اهداف توسعه متمرکز است تا بر ابزارهای مورد نیاز برای رسیدن به آن.

—توسعه آن هنگام محقق می‌شود که عوامل اساسی ضد آزادی از قبیل فقر و ظلم،فرصت‌های کم اقتصادی؛محرومیت،نظام ضد اجتماعی،بی‌توجهی به تأمین امکانات عمومی و عدم تسامح و یا دخالت بیش از حد دولت‌های سرکوبگر از بین برود.به رغم افزایش‌ بی‌سابقه ثروت عمومی در جهان معاصر،کماکان گروه‌های وسیعی از مردم از آزادی‌های اولیه بی‌بهره هستند.با وجود فقر اقتصادی افراد نمی‌توانند در رفع نیازهای اولیه(تغذیه کافی،معالجه و درمان،پوشاک‌ و…)آزادی عمل داشته باشند.از طرف دیگر نبود آزادی ارتباط تنگاتنگ با کمبود امکانات و برنامه‌های عمومی و تأمین اجتماعی‌ دارد.

از دیدگاه بنیادی این کتاب، آزادی ها نه فقط از اهداف اولیه توسعه، بلکه از جمله ابزارهای اصلی توسعه نیز هستند. از دید ابزاری پنج نوع آزادی سیاسی، امکانات و تسهیلات اقتصادی، فرصت های اجتماعی، تضمین شفافیت و نظام حمایتی مکمل یکدیگر بوده و هر کدام از آنها می تواند به پیشرفت و قابلیت عمومی فرد کمک کند.
ازادی های سیاسی به گسترش امنیت اقتصادی کمک می کند . فرصت های اجتماعی مشارکت اقتصادی را ممکن می سازد. امکانات اقتصادی نیز می تواند وفور شخصی و همینطور منابع عمومی لازم برای تسهیلات اجتماعی را فراهم کند.مثابه به معنی حد و مرتبه ، مقام و مانند است.توسعه به مثابه آزادی مثل این است که توسعه مانند آزادی و در همان مرتبه است. رسیدن به توسعه آزادی می خواهد و دادن آزادی توسعه می آورد.

تحلیلی که از توسعه در این کتاب ارائه شده است ، آزادی فردی را عنصر سازنده بنای توسعه تلقی میکند به همین دلیل بیشترین توجه معطوف به گسترش توانمندی های افراد در راستای زندگی مورد علاقه شان می باشد. این توانمندی ها را  می توان با سیاست های دولت اعتلا بخشید اما از سویی دیگر با استفاده موثر ازاین  توانمندی های مردم از طریق مشارکت آنان می توان جهت و راستای سیاست های عمومی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این همبستگی دوسویه و رابطه متقابل در تحلیل ارائه شده در این کتاب نقشی مرکزی ایفا میکند دو دلیل متمایز برای اهمیت حیاتی آزادی فردی در مفاهیم توسعه وجود دارد که به ترتیب ارزشیابی و تاثیر مربوط می شود . موفقیت هر اجتماع در این دیدگاه با ملاک وجود آزادی های مهم برای احاد آن جامعه سنجیده می شود .به عبارت دیگر آزادی مبنای ارزیابی از موفقیت و شکست است .دومین دلیل اهمیت حیاتی آزادی های اساسی آن است که آزادی تنها معیار سنجش موفقیت یا شکست نیست بلکه مبدای اصلی نوآوری های شخصی و تاثیرات اجتماعی نیز هست آزادی بیشتر توان مردم را هم در خود یاری و هم در تاثیر بر جهان افزایش میبخشد .و این توانمندی ها است که در فرایند توسعه نقشی مرکزی  دارد.

capture-20

در این نوشتار دو خلاصه کاربردی از کتاب توسعه یعنی آزادی را که دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی(دانشکده اقتصاد و حسابداری) گردآوری نموده اند قرار داده ایم. مطالعه این خلاصه برای کنکور دکتری اقتصاد (درس اقتصاد ایران) نیز پیشنهاد می گردد و امیدواریم مفید واقع شود.

فهرست مطالب:

• مقدمه – توسعه به مثابه آزادی

• فصل اول – چشم انداز آزادی

• فصل دوم – هدف و ابزارهای توسعه

• فصل سوم – آزادی و پایه های عدالت اجتماعی

• فصل چهارم – فقر به مثابه محرومیت از قابلیت

• فصل پنجم – بازار، دولت و فرصت های اجتماعی

• فصل ششم – اهمیت مردم سالاری

• فصل هفتم – گرسنگی و دیگر بحران ها

• فصل هشتم – نقش فاعلی زنان و تغییرات اجتماعی

• فصل نهم – جمعیت، غذا و آزادی

• فصل دهم – فرهنگ و حقوق بشر

• فصل یازدهم – انتخاب اجتماعی و رفتار فردی

• فصل دوازدهم – آزادی فردی به مثابه مسئولیت اجتماعی

 

اطلاعات فایل دانلودی:


فرمت فایل دانلودی: winzip


گردآورنده :دانشجویان دانشکده اقتصاد و حسابداری_آزاد تهران مرکزی


  1. تعداد صفحات فایل: 21
  2. تعدا صفحات فایل:32

حجم فایل: 1.22kB


کاربردی برای کنکور دکتری اقتصاد


زبان: فارسی

download

دانلود خلاصه کتاب توسعه یعنی آزادی آمارتیاسن

پسورد: economya.ir


خرید کتاب توسعه یعنی آزادی

capture-20توسعه یعنی آزادی
نویسنده: آمارتیا سن

مترجم: محمدسعید نوری نائینی
موضوع: توسعه
تعداد صفحات: ۵۴۴
شابک: 964-312-746-x
نوبت چاپ: ۶
قطع: رقعی
جلد: شومیز
قیمت:  ۳۰۰,۰۰۰ ﷼

لینک خرید کتاب توسعه یعنی آزادی (آمارتیاسن) از فروشگاه اقتصادی ها

 

 

 


گروه اقتصادی‌ها – بزرگترین مرجع دانش آموختگان اقتصاد – در نظر دارد فهرست کاملی از پاورپوینت ها و جزوات و به روزترین تحلیل‌ها، نظرات و پیش بینی‌های اقتصاد ایران و جهان را در «مجله اقتصادی» خود قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به قسمت «مجله اقتصادی» سایت گروه اقتصادی‌ها، سایر پاورپوینت ها و جزوات و به روزترین تحلیل‌ها، نظرات و پیش بینی‌های اقتصاد ایران و جهان موجود را ببینید.


 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید