چشم انداز اقتصاد جهان تا سال 2050 از نگاه اکونومیست

گزارش حاضر پیش بینی واحد اطلاعات مجله اکونومیست از چشم انداز اقتصادی جهان تا سال 2050 می باشد. اقتصاد جهان تا سال2050 ، شاهد تغییرات عمدهای در ترکیب قدرتهای برتر اقتصادی دنیا خواهد بود. مقایسه ی تولید ناخالص داخلی اسمی کشورها نشان می دهد که تا سال 2050، اقتصاد چین بزرگترین اقتصاد جهان است و بعد از آن آمریکا، هند و اندونزی قرار دارند. بر طبق پیش بینی های بلندمدت اکونومیست، در سال 2050 در بین 10 اقتصاد برتر، کشورهای توسعه یافته ی غربی مانند آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه به جایگاه پایینتری نسبت به جایگاه کنونی خود خواهند رسید و کشورهای در حال توسعه ای مانند هند، اندونزی، برزیل و مکزیک به مراتب بالاتری صعود می کنند. همچنین کشورهای ایتالیا و روسیه در بین 10 اقتصاد برتر حضور نخواهند داشت. این گزارش نشان میدهد که کشورهای منطقه ی آسیا همچنان به رشد افزایشی خود ادامه میدهند، و سهم کشورهای آسیایی از تولید ناخالص جهانی در سال2050 به 53 درصد میرسد. بر طبق این پیش بینی ، در سال 2050 ثروت هر کدام از سه اقتصاد برتر دنیا یعنی چین، آمریکا و هند بیشتر از مجموع ثروت 10 اقتصاد برتر دیگر خواهد بود که این موضوع حاکی از نقش پررنگتر کشورهای چین و هند در مسائل بین المللی خواهد بود.

همچنین در این گزارش نشان داده می شود که متوسط نرخ رشد جمعیت تا سال 2050 کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.به طوریکه از نرخ 1.3 درصد سالهای 1980-2014 به 0.5 درصد در سال های 2015-2050 می رسد که این امر در کاهش متوسط نرخ رشد اقتصادی مناطق مختلف جهان موثر خواهد بود. با این وجود در بسیاری از کشورهای آفریقایی و خاورمیانه میزان جمعیت در سال2050 بیشتر از سال 2014 خواهد بود که این افزایش جمعیت چنانچه با ایجاد اشتغال همراه گردد می تواند منجر به رشد اقتصادی پایدار و بالا در بلندمدت برای این کشورها شود. در مقابل، بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایشرقی بین سالهای 2015-2050 با کاهش میزان جمعیت و به دنبال آن کاهش میزان نیروی کار مطلوب مواجه خواهند شد که یکی از تبعات آن کاهش جمعیت نیروی کار و احتمال تغییر رویکرد این کشورها در قوانین مهاجرتی خواهد بود.

در نهایت نشان داده میشود که درآمد سرانه ی اقتصادهای پیشرفته کنونی در سال 2050 همچنان بیشتر از اقتصادهای نوظهور خواهد بود، در واقع با وجود اینکه کشورهایی چون چین و هند جایگاه اول و سوم را بین 10 اقتصاد برتر دارند اما از نظر درآمد سرانه به چنین رتبه ای دست نخواهند یافت گرچه پیشرفت قابل ملاحظه ای نسبت به وضعیت کنونی خواهند داشت.

اطلاعات فایل دانلودی:


فرمت فایل دانلودی: PDF


نویسنده: گروه مطالعات بین الملل معاونت پژوهشی موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت و برنامه ریزی


تعداد صفحات:12


حجم فایل: 1.485 کیلوبایت


زبان: فارسی


download

دانلود چشم انداز اقتصاد جهان تا2050

پسورد: economya.ir


گروه اقتصادی‌ها – بزرگترین مرجع دانش آموختگان اقتصاد – در نظر دارد فهرست کاملی از پاورپوینت ها و جزوات و به روزترین تحلیل‌ها، نظرات و پیش بینی‌های اقتصاد ایران و جهان را در «مجله اقتصادی» خود قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به قسمت «مجله اقتصادی» سایت گروه اقتصادی‌ها، سایر پاورپوینت ها و جزوات و به روزترین تحلیل‌ها، نظرات و پیش بینی‌های اقتصاد ایران و جهان موجود را ببینید.


[box type=”info” radius=”5″]

سایر مطالب مفید در “وبلاگ اقتصادی‌ها”

[/box]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید