درسال ۱۹۲۱ یک ریاضی‌دان فرانسوی به نام امیل برل (Emile Borel) برای نخستین بار به مطالعه ی تعدادی از بازی‌های رایج در قمارخانه‌ها پرداخت . او در این مقاله‌ها بر قابل پیش‌بینی بودن نتایج این نوع بازی‌ها به طریق منطقی، تأکید کرده بود.اگرچه برل نخستین کسی بود که به طور جدی به موضوع بازی‌ها پرداخت، به دلیل آن که تلاش پیگیری برای گسترش و توسعه ی ایده‌های خود انجام نداد، بسیاری از مورخین ایجاد نظریه ی بازی را نه به او، بلکه به جان فون نویمان (John Von Neumann) ریاضی‌دان مجارستانی نسبت داده‌اند.

آنچه نیومن را به توسعه ی نظریه بازی ترغیب کرد، توجه ویژه ی او به یک بازی با ورق بود. او دریافته بود  که نتیجه ی این بازی صرفاً با تئوری احتمالات تعیین نمی‌شود. او شیوه ی بلوف‌زدن در این بازی را فرمول‌بندی کرد. بلوف‌زدن در بازی به معنای راه‌کار فریب‌دادن سایر بازیکنان و پنهان‌کردن اطلاعات از آنها می‌باشد.

در سال ۱۹۲۸ او به همراه اسکار مونگسترن(Oskar Mongenstern) که اقتصاددانی اتریشی بود، کتاب تئوری بازی‌ها و رفتار اقتصادی را به رشته ی تحریر در آوردند. اگر چه این کتاب صرفاً برای اقتصاددانان نوشته شده بود، کاربردهای آن در در روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، سیاست، جنگ، بازی‌های تفریحی و بسیاری زمینه‌های دیگر به زودی آشکار شد.نویمن بر اساس راهبردهای موجود در یک بازی ویژه شبیه شطرنج توانست کنش‌های میان دو کشور ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی را در خلال جنگ سرد، با در نظر گرفتن آن‌ها به عنوان دو بازیکن در یک بازی مجموع صفر مدل‌سازی کند.از آن پس پیشرفت این دانش با سرعت بیشتری در زمینه‌های مختلف پی گرفته شد و از جمله در دهه ی۱۹۷۰ به طور چشم‌گیری در زیست‌شناسی برای توضیح پدیده‌های زیستی به کار گرفته شد.

در سال ۱۹۹۴ جان نش(John Nash) به همراه دو نفر دیگر به خاطر مطالعات خلاقانه خود در زمینه ی تئوری بازی برنده ی جایزه نوبل اقتصاد شدند. در سال‌های بعد نیز برندگان جایزه ی نوبل اقتصاد عموماً از میان نظریه‌پردازان بازی انتخاب شدند.

سال‌ها پیش آدام اسمیت پدر علم اقتصاد مدرن مطرح کرد که در رقابت، انگیزه‌های فردی به اهداف مشترک کمک می‌کنند و بهترین نتایج موقعی پدید می‌آیند که هر کسی در گروه کاری را که برای خودش بهترین است انجام دهد. سال‌ها این تفکر اساس تصمیم‌گیری‌های مهم اقتصادی بود و در کلاس‌های درس اقتصاد این نظریه به عنوان اصول اصلی علم اقتصاد و یک اصل کامل تدریس می‌شد. حدود صد و پنجاه سال طول کشید تا یکی از دانشجویان دکترای دانشگاه پرینستون آمریکا یعنی جان فوربز نش مطرح ساخت که این نظریه آدام اسمیت درست بوده، اما کامل نیست. جان نش نابغه و ریاضیدان بزرگ آمریکایی است که  نظریه خود را که در تقابل با صد و پنجاه سال تئوری اقتصادی بود چنین مطرح کرد که «بهترین نتایج موقعی حاصل می‌شوند که هرکس آنچه را که برای خود و گروه بهترین است انجام دهد.» او مساله همکاری را در نظریه بازی‌ها گسترش داد و نشان داد که اگر افراد همکاری کنند و نفع گروه را نیز در نظر داشته باشند به بیشترین منافع و سود برای خود و گروه دست می‌یابند. این موضوع از طریق مثال معمای زندانی‌ها (prisoners dellima) بهتر روشن می‌شود.

کار مهمی که جان نش انجام داد و تا پیش از او در نظریه بازی‌ها مطرح نشده بود، یعنی آن چیزی که این نظریه آن را کم داشت، مساله تعادل بود و اینکه هر بازی در نهایت یک تعادل دارد که این تعادل می‌تواند، برد یا باخت باشد. البته جان نش مطرح کرد هر بازی می‌تواند هر دو سر برد یا هر دو سر باخت نیز داشته باشد، اما در هر صورت بازی تعادل دارد.


[images cols=”four” lightbox=”true”] [image link=”3973″ image=”3973″] [image link=”3972″ image=”3972″] [image link=”3971″ image=”3971″] [image link=”3970″ image=”3970″] [/images]

تاریخچه نظریه بازی ها

  •  بازی
  • مبنای شکل گیری نظریه بازیها
  • هدف نظریه بازیها

عناصر بازی

  1. بازیکن
  2. استراتژی
  3. برد
  4. تعادل

تقسیم بندی بازی‌ها (انواع بازی‌ها)

  1. بازی های همکارانه و غیرهمکارانه
  2. بازی های تعادلی و استراتژیک
  3. بازی های با اطلاعات کامل و ناقص
  4. بازی های ایستا و پویا
  5. بازی های متقارن و نامتقارن
  6. بازی های با مجموع صفر و مجموع غیرصفر
  • سوسیالیزم و سرمایه داری

فروض و روش تحلیل در نظریه بازی‌ها

  1. عقلانیت
  2. دانش عمومی راجعه به عقلانیت
  3. سازگاری فرض ها
  4. عمل درچارچوب قواعد بازی

بازیهای ایستا با اطلاعات کامل

  1. فرم نرمال
  2. تعادل بازی
  3. تعادل نش با استراتژی خاص

بازی پویا با اطلاعات کامل

  1. فرم گسترشی (درخت بازی)
  2. تعادل نش در بازی پویا با اطلاعات کامل
  3. بازیهای تکراری
  • مدل برتراند
  • مدل کورنو

بازی‌های چانه زنی

  • عضو کلیدی در نظریه چانه زنی
  • موقعیت چانه زنی
  • قدرت چانه زنی
  • برخی عوامل تعیین کننده پیامدهای چانه زنی
  1. صبوری
  2. ریسک شکستن تعهد
  3. حق انتخاب های بیرونی و قدرت چانه زنی

اطلاعات نامتقارن  

مثال هایی از فقدان اطلاعات کامل

شما می توانید پاورپوینت مربوط به نظریه بازی ها را از لینک زیر دریافت نمایید:


اطلاعات فایل دانلودی:


فرمت فایل دانلودی: PDF


تعداد صفحات:100


حجم فایل: 2.66 مگابایت


زبان: فارسی


download

دانلود پاورپوینت نظریه بازیها

پسورد: economya.ir


گروه اقتصادی‌ها – بزرگترین مرجع دانش آموختگان اقتصاد – در نظر دارد فهرست کاملی از پاورپوینت ها و جزوات و به روزترین تحلیل‌ها، نظرات و پیش بینی‌های اقتصاد ایران و جهان را در «مجله اقتصادی» خود قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به قسمت «مجله اقتصادی» سایت گروه اقتصادی‌ها، سایر پاورپوینت ها و جزوات و به روزترین تحلیل‌ها، نظرات و پیش بینی‌های اقتصاد ایران و جهان موجود را ببینید.


[box type=”info” radius=”5″]

سایر مطالب مفید در “وبلاگ اقتصادی‌ها”

[/box]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید